A nyomtató reklamációja – befolyásolja ezt a nem eredeti toner használata?

Nyomtató vásárlásakor valószínűleg senki sem foglakozik aprólékosan a garanciális feltételekkel, ésnem gondolkodik el azon sem, hogy a nyomtató megvásárlásával valójában egyetért a nyomtatógyártó feltételeivel. Nincs ezzel semmi baj és elvileg minden rendben van. Értelemszerűen addig a pillanatig, amikor úgy dönt utángyártott tonert vásárol és nem eredetit.

Az utángyártott tonerek természetesen nagy népszerűségnek örvendenek. Most azonban nem fogjuk részletezni előnyeiket, hiszen ezeket már említettük a milyen tonert vegyünk: eredeti vagy nem eredeti tonert? című cikkünkben. Talán megemlítjük esetleg a vonzó árat, ugyanis a legnagyobb valószínűséggel ez sokat nyom a latban. Az eredeti tonerek gyártói viszont ezt nem nézik jó szemmel és teljesen mást állítanak. Szerintük az általuk gyártott fogyóeszközök egyediek, kivételesek és a nyomtatóhoz testreszabottak. Másrészről óva intenek az utángyártott tonerektől, melyek véleményük szerint nem kínálnak megfelelő nyomtatási minőséget és teljesítményt sem.

A nyomtatógyártók és az utángyártott tonerek gyártói között vívott konkurenciaharc Önnek, mint a nyomtató felhasználójának, lényegében mindegy lehet. Viszont egy esetleges reklamáció szempontjából, amikor utángyártott tonert alkalmazó nyomtató meghibásodásáról van szó, már az értékesítő, illetve gyártó véleménye érdekelni fogja.

A konkurenciaharc nem ismer határokat

Miközben az eredeti tonerek és tintapatronok néhány gyártója megmaradt a termékeik már említett deklarációja mellett, mások egy lépéssel még tovább merészkedtek és a nem eredeti fogyóeszközökkel károsított nyomtatókra megtagadták a garancia elismerését. Azonban ez még messziről sem volt minden és sorra kerültek sokkal nyomatékosabb intézkedések, melyek az utángyártott tonereket alkalmazó és a nyomtatási költségek csökkentésére törekvő nem egy nyomtatótulajdonos vérnyomását felvitték.

Megemlíthetjük a HP társaságot, aki a múltban minden előzetes figyelmeztetés nélkül firmware frissítésével megváltoztatta nyomtatói beállítását olyan módon, hogy csak a védő chippel ellátott eredeti tonerekkel voltak képesek kommunikálni. A HP nyomtatók így elvileg nem fogadtak el semmilyen utángyártott tintapatront vagy tonert. Akkor ezt a döntését a HP társaság az ügyfelek állítólagos panaszaival indokolta, akiknek problémája akadt az utángyártott tintapatronok vagy tonerek minőségével.

Természetesen ez a hozzáállás sok ügyfélben éles kritikát és elégedetlenséget váltott ki. Így a HP társaság a későbbiekben retorikát változtatott és az innováció és szellemi tulajdon védelmére hivatkozva próbálta védelmezni a megvalósított intézkedéseket. A nyilvánosságot azonban nem győzte meg, úgyhogy végezetül mégiscsak visszaváltott és későbbi frissítésekkel eltávolította az alternatív gyártóktól származó tonerekre vonatkozó korlátozásokat.

Hogy is állunk valójában a nyomtató reklamációjával?

A nyomtatógyártók és gyakorlatilag az eredeti tonerek gyártói nagyon is tisztában vannak azzal, hogy az utángyártott tonerek és tintapatronok gyártói között is különbségeket kell tenni. Az utángyártott tonerek és tintapatronok szolid gyártói megfelelő technikai háttérrel rendelkeznek és termékeiket modern létesítményekben állítják elő. A minőségi utángyártott tonerek és tintapatronok, hasonlóan az eredetiekhez, szigorú minőségellenőrzésnek vannak alávetve. Így teljes mértékben megfelelnek az ISO szabvány követelményeinek.

Több nyomtatógyártó alkalmazott jótállási záradékot, melynek alapján a garancia nem vonatkozott az egyéb, mint eredeti fogyóeszköz és alkatrész használatából eredő hibákra. Manapság azonban a nyomtatógyártók túlnyomó többsége az utángyártott tonert vagy tintapatront használó nyomtatók reklamációja esetén nem támaszt semmilyen akadályokat. Bizonyos jótállási komplikációk felléphetnek, ha a nyomtató meghibásodása kétségtelenül és közvetlenül kapcsolódik az utángyártott toner használatához. Azonban az ISO szabványnak megfelelő minőségi utángyártott tonerek és tintapatronok esetében a nyomtató károsodásának valószínűsége elenyésző, és inkább találkozhatunk a jótállás visszautasításával azon okból, hogy a berendezés szokványos elhasználódásáról vagy helytelen használatáról van szó.

CDRmarket tanácsol: Függetlenül attól, hogy a nyomtatót hagyományos boltban vagy webáruházban vásárolja, ne féljen kommunikálni az eladóval és kérdezzen rá a jótállási feltételekre. Ezen felül mindig ellenőrizze le a választott boltot. Minőségéről sokat elárulnak az adott vélemények, de az odaítélt tanúsítványok is. Például a Heureka Arany Tanúsítványt csak olyan boltok kapják meg, melyek hosszútávon pozitív értékelést kapnak ügyfeleiktől. Mellesleg a mi e-shopunk is tulajdonosa a Heureka Arany Tanúsítványnak.